SME

Ani peniaze parkovacie miesto nezaručia

Sme o krok bližšie k zavedeniu jednotnej mestskej parkovacej politiky, opakoval v minulých dňoch viackrát na facebooku primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, keď návrh všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta o parkovaní schválili Staré Mesto, Petržalka a Nové Mesto.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Náčrt celomestských pravidiel, ktoré predkladá Ivo Nesrovnal poslancom mestských častí, sú už druhým pokusom primátora Bratislavy o zavedenie „poriadku v parkovaní“. Vo februári pripravoval podpísanie memoranda o spolupráci pri zavádzaní jednotnej parkovacej politiky so starostami mestských častí. Tí to však vtedy jednomyseľne označili za zbytočný akt a na podpis neprišli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Terajší Nesrovnalov návrh má v porovnaní s návrhom jeho predchodcu Milana Ftáčnika, ktorý svojho času neprešiel cez mestské zastupiteľstvo, spoločné delenie vodičov na domácich, teda rezidentov s trvalým pobytom v Bratislave, a cudzích (abonentov).

SkryťVypnúť reklamu

Domáci by mali podľa Nesrovnalovho nariadenia mestskej časti, v ktorej bývajú, zaplatiť ročne za prvé auto od 20 do sto eur, čo ich oprávni zaparkovať na miestnych komunikáciách. No bez záruky, že nájdu parkovacie miesto. Výšku poplatku za každé ďalšie vozidlo nastavil magistrát až na maximálne 50-násobok tejto sumy. Počet rezidenčných kariet pre jedného domáceho obyvateľa alebo na jeden byt, ako aj výšku poplatkov by mala určovať mestská časť.

Cenu takzvanej abonentskej karty pre vodičov, ktorí v mestskej časti nemajú trvalé bydlisko, stanovuje primátorov návrh na minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok ceny rezidentskej karty. Mestské časti by sa tak mohli pohybovať v obrovskom cenovom rozmedzí od sto do 5000 eur ročne.

Poplatky by sa mali deliť v pomere 70 až 75 percent pre mestskú časť a 25 až 30 percent pre hlavné mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Dodatočná daň bez pridanej hodnoty

Nesrovnalov návrh neschválili v Karlovej Vsi či v Dúbravke. Schválilo ho napríklad zastupiteľstvo mestskej časti Staré Mesto, aj keď s mnohými pripomienkami. Staromestskí poslanci, ktorí za návrh nehlasovali, ho však považujú len a predovšetkým za spoplatnenie parkovania.

„Zaviesť spoplatňovanie parkovania bez vytvorenia nových parkovacích možností nepovažujeme za dobrý začiatok,“ vraví staromestská poslankyňa Martina Uličná. Mesto podľa nej nemá pripravenú výstavbu záchytných parkovísk a parkovacích domov na okraji mesta s napojením na mestskú hromadnú dopravu. „Úvahy pána primátora o záchytných parkoviskách v Perneku, odkiaľ je do centra Bratislavy 35 kilometrov, v Pezinku (21 kilometrov) či v Senci (31 kilometrov) asi neboli myslené vážne,“ myslí si Uličná.

SkryťVypnúť reklamu

„Bratislavská MHD, ktorá by mala zredukovať počet áut v uliciach, je drahšia ako pražská,“ tvrdí ďalší staromestský poslanec Vladimír Palko, „no svojou kvalitou nie je schopná konkurovať automobilovej doprave, a to aj napriek zápcham.“ Spolu s  poslancom Tomášom Zieglerom považujú primátorov návrh len za ďalšiu dodatočnú miestnu daň bez akejkoľvek pridanej hodnoty.

Staré Mesto zaviedlo ako prvé a zatiaľ jediná mestská časť v Bratislave rezidenčné parkovanie už v roku 2010. Domáci platia za vydanie parkovacej karty, ktorá im však nezaručuje, že nájdu miesto na zaparkovanie, len manipulačný poplatok desať eur ročne.

Množstvo pripomienok

Primátor na facebooku poďakoval aj „poslancom miestneho zastupiteľstva v Petržalke, ktorí návrh nariadenia k parkovacej politike schválili jednomyseľne“. Petržalskí poslanci pritom vlani v septembri neschválili návrh starostu Vladimíra Bajana, ktorý chcel riešiť parkovanie cez súkromnú firmu so zvláštnym pozadím, ktorá je aktívna v Košiciach.

Jedným z iniciátorov vtedajšieho odmietnutia Bajanovho návrhu bol petržalský a mestský poslanec Milan Vetrák a jeho kolegovia poslanci Peter Cmorej a Ivan Uhlár. Keďže primátorov návrh sa ničím podstatným nelíši od Bajanovho, čo motivovalo poslancov zmeniť názor?

„Pán primátor to na facebooku trochu prikrášlil,“ hovorí Vetrák. „Hlasovali sme síce jednomyseľne, ale s množstvom pripomienok. Nestačí len inkasovať poplatky a nič za ne neposkytnúť. Žiadame skvalitniť MHD, spracovať koncepciu budovania záchytných parkovísk či viazať časť finančných prostriedkov na budovanie parkovacích kapacít pre lokalitu, kde budú vyzbierané,“ dopĺňa Vetrák.

Praha ako inšpirácia

Aj ďalší petržalský poslanec Vladimír Dolinay si myslí, že parkovacia politika nesmie byť len o poplatkoch. Na svojom blogu uvádza ako inšpiráciu Prahu, kde uvažujú, že k parkovacej kartičke ponúknu aj zvýhodnený celoročný lístok na mestskú hromadnú dopravu. Nezvýhodnený celosieťový (vrátane metra) tam stojí 135 eur, čo je asi polovica bratislavskej ceny.

Po aprílovom zvýšení poplatkov zaplatí Pražan za rezidenčné parkovanie v modrej zóne, ktoré fungujú v štyroch mestských častiach s takmer 200-tisíc obyvateľmi, jednotne v prepočte 45 eur, dôchodca nad 65 rokov necelých 14 eur. Elektromobily sú nespoplatnené. Aj v Prahe sa platí len za právo zaparkovať bez záruky, že rezident nájde voľné parkovacie miesto.

V auguste spoplatnia parkovanie za rovnakých podmienok ďalšie tri mestské časti s vyše 300-tisícmi obyvateľov. Spolu tak bude mať Praha vyriešené rezidenčné parkovanie pre viac obyvateľov, ako má Bratislava.

Všetky pražské parkovacie zóny, teda nielen modrá, ale aj fialová (so zmiešaným režimom pre rezidentov, abonentov, majiteľov nehnuteľností i návštevníkov), oranžová (na krátkodobé parkovanie všetkých) a zelená (záchytné parkoviská P+R, teda zaparkuj a choď, ktoré sú v okrajových častiach Prahy v tesnej blízkosti verejnej dopravy) majú jedného správcu. Je ním Technická správa komunikací hlavného mesta Prahy. Tá cez svoj web parkujvklidu.cz ponúka aj rezerváciu parkovacieho miesta pre návštevníkov Prahy.

Chaos nielen s parkovaním je v Bratislave podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského preto, že v Bratislave spravuje cesty 200 až 500 rôznych správcov. Často podľa neho ide aj o súkromné osoby, ktoré ani nevedia, že sú správcami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 842
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 575
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 062
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 896
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 139
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 909
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 382
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 405
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 060
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 308
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 464
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 306
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 630
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 194
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 782
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu