SME

Trhák Spievankovo: Hity pre deti tromfnú aj Rytmusa

Mária Podhradská (vľavo) a Richard Čanaky (druhý sprava), držitelia ocenenia Cena SOZA za najpredávanejší nosič zvukovo-obrazového záznamu tvorby slovenských autorov (Spievankovo 4). (Zdroj: SITA)
Trhák Spievankovo: Hity pre deti tromfnú aj Rytmusa

Z nevinného koníčka vznikli hity, na ktoré sa nedoťahujú ani najznámejšie hviezdy popovej a rapovej scény na Slovensku.

Text pôvodne vyšiel v magazíne Trend.

Autor: Lukáš Kvašňák / Trend

S ála kultúrneho domu v Pezinku je do posledného miesta obsadená deťmi a ich rodičmi. Keď zhasne svetlo, na pódiu sa objavia rozprávkové postavičky Spievanky a Zahrajka. Deti začnú nadšene tlieskať a s napätím očakávajú, kedy ich Spievanka pozve na pódium.

Spolu s nimi pod pódium mieria ich rodičia, ktorí si chcú tento pre ich potomkov významný moment nafotiť.

Atmosféra pripomína koncert veľkých popových hviezd. A presne tými Mária Podhradská a Richard Čanaky, ktorí rozprávkové postavy stvárňujú, sú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spolu s manželom M. Podhradskej Miroslavom Čačíkom za trinásť rokov vybudovali na zelenej lúke projekt Spievankovo, ktorý po umeleckej, ale aj biznisovej stránke nemá na Slovensku konkurenciu. 

Dobre utajený trh

Hudobná tvorba pre deti sa mimo záujmu médií, ľudí z brandže aj veľkých vydavateľstiev stala v priebehu desiatich rokov jedným z najväčších segmentov v slovenskom hudobnom priemysle.

40-tisíc kusov sa predalo z posledného DVD, ktoré Spievankovo vydalo koncom minulého roka.

úspech posledného DVD Spievankova

Rastúce predaje CD a DVD, koncertné kalendáre zaplnené na rok dopredu a možnosť odmietať ponuky robí z interpretov tvoriacich pre deti výnimky popierajúce trendy v súčasnom hudobnom biznise. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Jednoznačným lídrom detskej tvorby je projekt Spievankovo, ktorý svojím trinásťročným pôsobením na scéne nevedomky nastavil marketingové, obchodné a žánrové pravidlá hry pre všetkých ostatných.

Práve Spievankovo spolu s divadelno-hudobným projektom Fíha Tralala totiž dlhodobo patrili k jediným, ktoré sa tejto tvorbe na Slovensku venovali. 

V ostatných dvoch rokoch však dieru na trhu začínajú zapĺňať aj ďalšie projekty ako Smejko a Tanculienka, Miro Jaroš alebo Paci Pac, ktoré sú už na rozdiel od priekopníkov žánru tvorené ako profesionálne a presne zacielené produkty.

Napriek dopytu výrazne prevyšujúcemu ponuku však úspech nie je zaručený. S rastúcim počtom interpretov, ako aj čoraz vyššou kvalitou pesničiek a ich vizuálneho spracovania zo strany zabehnutých projektov, sa aj nároky detí a ich rodičov zvyšujú. 

Dlho pritom nikto o veľkosti tohto „trhu“ nevedel. Zmena prišla pred troma rokmi, keď Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) odovzdával svoje ceny za roky 2011 a 2012.

Kým v roku 2011 sa najpredávanejším interpretom stal Rytmus so svojím albumom Fenomén, v ďalšom roku ho predbehlo tretie DVD projektu Spievankovo. O rok na to už SOZA kategóriu rozdelila, a kým cenu za najpredávanejšie CD získal Kontrafakt, pri DVD to bolo opäť Spievankovo so svojím štvrtým titulom. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Toto ocenenie prvýkrát jasne ukázalo, že detské pesničky spievané rozprávkovými postavami Spievanky a Zahrajka dokážu v predajnosti poraziť aj nekorunovaného kráľa slovenského rapu Patrika „Rytmusa“ Vrbovského.

„Od roku 2010 dochádza na Slovensku k výraznému nárastu vzniku nových hudobných titulov určených deťom a ich vyššiemu predaju v porovnaní s predajom titulov iných hudobných žánrov,“ potvrdzuje trend Adrian Rajter zo SOZA. 

Je pritom paradoxné, že taký veľký trh, navyše s takým potenciálom, zostal zo strany väčšiny interpretov a vydavateľstiev dlhé roky ignorovaný.

„Deti sú významným segmentom trhu, majú výrazný vplyv aj na nákupné rozhodovanie rodičov,“ pripomína riaditeľ SOZA Anton Popovič. Rodičia majú podľa neho záujem, aby deti do svojho prostredia „zapadli“, aby boli z hľadiska trendov „kompatibilné“ so svojimi rovesníkmi, preto ich preferencie podporujú.

Stačí si spomenúť na album Peter, Vašo a Beáta deťom, ktorý vyšiel v roku 1987. Úspech tohto projektu, za ktorým stál hudobník Peter Nagy, priniesol jeho pokračovanie v podobe ďalších albumov „Hrajme sa na Petra“ a „P. Nagy a deti“ vrátane hitov ako Mandarínka Darinka alebo Bobi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V polovici deväťdesiatych rokov však projekt skončil a na Slovensku prakticky neexistovala pôvodná hudobná tvorba pre deti. 

Fenomén Spievankovo

Nedostatok detskej tvorby bol impulzom pre vznik Spievankova. Za projektom stoja muzikanti z gospelovej scény Richard Čanaky a Mária Podhradská spolu s jej manželom a zároveň manažérom Miroslavom Čačíkom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C47HT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu