Letecká doprava je najbezpečnejšia. Skôr vás zabije cesta na letisko

Či už sadnete do auta, na bicykel alebo do vlaku, stále ste v omnoho vyššom riziku úmrtia než v lietadle = článok štandardný s galériou

Včera havaroval let AH5017 v severnej Afrike, predvčerom pri núdzovom pristátí zomrelo v lietadle 47 ľudí a minulý štvrtok pri katastrofe na Ukrajine prišlo o život všetkých 298 pasažierov s posádkou. Aj napriek týmto veľmi zlým a smutným správam je letecká doprava tým najbezpečnejším prostriedkom v porovnaní s ostatnými.

Je pravdepodobnejšie, že vás zabije blesk

Šanca, že zomriete v lietadle je jedna ku 11 miliónom. Pre porovnanie je vyššia pravdepodobnosť, že vás zabije blesk, napadne žralok alebo vás zabije cesta ešte len na letisko. Dokonca sa skôr otrávite alebo zomriete v práci ako v lietadle.

Letecká doprava má najvyššie bezpečnostné štandardy. Mnoho systémov je dvakrát zálohovaných, letcom sa nemôže stať ktokoľvek a samotné lietadlo je pripravené aj na také situácie, že vypadne hydraulika alebo nemá palivo. Odvrátiť nehody pomáhajú aj špičkové systémy na zemi či vo vesmíre, ako radary či GPS.

Nehody sa často zdajú byť fatálne, no nie vždy končia smrťou. Olej do ohňa občas prilejú aj médiá. Skutočne len výnimočne sa stane, že komerčný let narazí do zeme. Aj pri najhorších nehodách, ako požiar v kabíne či nepodarené núdzové pristátie, máte 39 percentnú šancu, že prežijete. Rovnako najviac nehôd sa stáva v prvých alebo posledných minútach letu.

Leteckú povesť zničil aj 11. september 2001. Vtedy len v Amerike zomrelo v lietadlách 483 pasažierov. Avšak následne len v roku 2002 až 2004 ich prišlo o život 19. Pre porovnanie za rovnaké tri roky zomrelo na cestách v USA asi 130 tisíc ľudí.

Zarážajúce je napríklad aj stratenie lietadla. Posledným prípadom je známy let MH370, ktorý sa doteraz nepodarilo nájsť. Naposledy sa obdobná udalosť stala v roku 2009 pri lete Air France z Rio de Janeiro do Paríža, kde sedeli aj traja Slováci. Lietadlo sa našlo až po troch rokoch.

Ak by ste však lietali v minulosti, napríklad v sedemdesiatich rokoch, mali by ste mať omnoho väčší strach. Aj pri malej letovej prevádzke sa vtedy bežne strácalo pár lietadiel za rok. Rekordérom bol však rok 1944. Cez vojnu sa stratilo a doteraz nenašlo takmer 50 lietadiel.

Letecká doprava sa stále vyvíja a z každej katastrofy sa leteckí inžinieri snažia vyťažiť maximum a zmeniť techniku tak, aby sa obdobná nehoda už nestala. Lietadlá tak dostavajú nové radary, protikolízne systémy, dymové detektory či automatické hasiace systémy.

Zarážajúce je napríklad aj stratenie lietadla. Posledným prípadom je známy let MH370, ktorý sa doteraz nepodarilo nájsť. Naposledy sa obdobná udalosť stala v roku 2009 pri lete Air France z Rio de Janeiro do Paríža, kde sedeli aj traja Slováci. Lietadlo sa našlo až po troch rokoch.

Ak by ste však lietali v minulosti, napríklad v sedemdesiatich rokoch, mali by ste mať omnoho väčší strach. Aj pri malej letovej prevádzke sa vtedy bežne strácalo pár lietadiel za rok. Rekordérom bol však rok 1944. Cez vojnu sa stratilo a doteraz nenašlo takmer 50 lietadiel.

Letecká doprava sa stále vyvíja a z každej katastrofy sa leteckí inžinieri snažia vyťažiť maximum a zmeniť techniku tak, aby sa obdobná nehoda už nestala. Lietadlá tak dostavajú nové radary, protikolízne systémy, dymové detektory či automatické hasiace systémy.

Zarážajúce je napríklad aj stratenie lietadla. Posledným prípadom je známy let MH370, ktorý sa doteraz nepodarilo nájsť. Naposledy sa obdobná udalosť stala v roku 2009 pri lete Air France z Rio de Janeiro do Paríža, kde sedeli aj traja Slováci. Lietadlo sa našlo až po troch rokoch.

Ak by ste však lietali v minulosti, napríklad v sedemdesiatich rokoch, mali by ste mať omnoho väčší strach. Aj pri malej letovej prevádzke sa vtedy bežne strácalo pár lietadiel za rok. Rekordérom bol však rok 1944. Cez vojnu sa stratilo a doteraz nenašlo takmer 50 lietadiel.

Letecká doprava sa stále vyvíja a z každej katastrofy sa leteckí inžinieri snažia vyťažiť maximum a zmeniť techniku tak, aby sa obdobná nehoda už nestala. Lietadlá tak dostavajú nové radary, protikolízne systémy, dymové detektory či automatické hasiace systémy.

          Komerčné články

          1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
          2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
          6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
          7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
          8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
          1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
          2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
          4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
          5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
          8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
          1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
          2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 845
          3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
          4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
          5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 066
          6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
          7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 705
          8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 088

          Neprehliadnite tiež