SME

Motorový paragliding = longform

Motorový paragliding = longform

Motorový paragliding je najjednoduchšia forma motorového lietania.

Hlavné výhody motorového paraglidingu.

celé "lietadlo" sa zmestí do auta. Paramotor s padákom si môžeš zobrať so sebou na dovolenku a polietať pobrežie Chorvátska. Vrtuľa ťa bude pekne ovievať, kým ostatným bude horúco.
Paramotor je veľmi obratný a je možné s ním v pohode lietať nízko nad zemou. Môžeš si tak prísť pozrieť zrúcaninu z vtáčej perspektívy a zároveň hradnej veže temer dotknúť.
paramotor je schopný odštartovať a pristáť temer kdekoľvek. Postačuje naozaj malá lúka.
príprava na let je veľmi krátka: vyniesť za dedinu, rozložiť padák, zohriať motor a odletieť = do 30 minút môže byť pilot vo vzduchu.
lietanie s paramotorom môže byť krásnym vyhliadkovým letom alebo adrenalínovým zážitkom s vysokou rýchlosťou nízko nad zemou. Pilot si sám vyberie, čo chce a na čo má skúsenosti a odvahu.

Je motorový paragliding bezpečný?

Motorový paragliding patrí medzi rizikové športy a pilot musí byť vždy opatrný. Sme presvedčení, že motorový paragliding je bezpečnejší ako napríklad jazda na motorke práve z dôvodu, že všetky riziká sú dopredu čitateľné. Jazdca na motorke môže prekvapiť štrk na inak čistej ceste. Nič také ako náhly vietor, či "zrazu búrka" neexistuje. Pilota, ktorý dobre sleduje počasie a najmä vietor by nemalo nič ohroziť. Ak je vietor príliš silný na lietanie, pravdepodobne sa pilotovi ani nepodarí odštartovať.

Na lietanie postačuje len pár vecí, ktoré sa Vám zmestia do auta:

paraglide, t.j. padákový klzák: Komplikované pomenovanie v skutočnosti vystihuje podstatu: je to padák, ktorý je prispôsobený na dopredný let. Na rozdiel od parašutistov, naším cieľom je čo najkrajšie si polietať a nie vyklesať rýchlo dolu. Bežne sa používajú tie isté padáky ako na bezmotorvý paragliding, avšak v súčasnosti stále viac používajú špecializované padáky na motorové lietanie.
paramotor: Paramotor je jednoduchá konštrukcia, na ktorej je malý benzínový motor s vrtuľou, ochranný kôš, nádrž na benzín a sedačka pre pilota. Celé zariadenie obvykle váži 20 až 30 kg plus benzín.
záložná padák: keby niečo. Ja som ho zatiaľ našťastie použiť nemusel.
prilba
prístroje: výškomer (tzv. variometer), GPS, vysielačka, otáčkomer, senzor teploty motora - väčšina pilotov však lieta bez týchto prístrojov.

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video