Atentát na Reinharda Heydricha obklopuje aj takmer 74 rokov od uskutočnenia množstvo nejasností. Darí sa ich vysvetľovať krok za krokom. Niekedy aj vďaka náhode.
Iba minulý rok sa podarilo historikom v Archíve bezpečnostných zložiek nájsť prvý písomný dôkaz o zaseknutom náboji v hlavni samopalu Sten Gun, ktorý 27. mája 1942 použil Jozef Gabčík.
Koncept správy protektorátnej polície určenej gestapu hovorí o vzpriečenom náboji v hlavni. Na túto „detskú chorobu“ novej zbrane spomínali iní parašutisti a naučili sa ju odstrániť naplnením zásobníka 25 nábojmi namiesto 30. Jej jednoznačné potvrdenie v súvislosti s atentátom však desaťročia chýbalo.
Atentát ovplyvnili električky
Vykonávatelia atentátu, členovia výsadku Anthropoid Čech Jan Kubiš a Slovák Jozef Gabčík si vyhliadli ostrú zákrutu v pražskej štvrti Libeň, kde musel automobil obergruppenführera SS a generála polície smerujúci na Pražský hrad spomaliť.
Podľa plánu, ktorý objavil historik Eduard Stehlík vo Veľkej Británii, mal vozidlo Kubiš zastaviť hodenou bombou a potom Gabčík zlikvidovať samopalom jeho posádku. Rekonštrukcia atentátu však v roku 2012 ukázala, že do akcie neočakávane zasiahla električková doprava.
V zákrute sa v osudnej chvíli objavili až tri električky. Čierny mercedes s otvorenou strechou zmizol na niekoľko sekúnd atentátnikom z očí a znovu sa objavil tesne pred nimi. Heydrichov šofér Johannes Klein bol práve v tomto okamihu prinútený zareagovať na električku prichádzajúcu zdola a spomalil.
„Tým vznikol priestor pre oboch parašutistov, aby zasiahli. Mám dojem, ako sa teraz ukazuje, a hovoríme približne o dvoch sekundách, nebol čas nič riešiť. Obaja parašutisti sa pokúsili urobiť to, čo mali nacvičené. Obaja pravdepodobne útočili na automobil súčasne,“ cituje Stehlíka internetový portál ceskatelevize.cz.
Riaditeľ odboru pre vojnových veteránov Ministerstva obrany Českej republiky predpokladá, že ďalšie svetlo by do prípadu mohli vniesť vypočúvacie protokoly Heydricha a vodiča Kleina. Príčinou toho, že tento kamienok do mozaiky stále chýba, je možno snaha o zahladenie fatálnych chýb posádky.